Een kleurrijke blik op een ondergronds verleden

Auteurs

  • Afra de Mars
  • Judith Van Puyvelde

DOI:

https://doi.org/10.58484/ssegl.v68i18461

Trefwoorden:

mijnindustrie, Limburg (Nederland, kunst, twintigste eeuw, glas-in-loodramen

Samenvatting

Today, the Limburg landscape shows little evidence of its mining past. Existing artwork, on the other hand, regularly references the mining industry. Among the different types of artwork, stained-glass windows are perhaps an unexpected artistic witness of the mining industry and as such constitute a largely overlooked part of mining heritage. This article focuses on these mining windows, which depict the mining industry in various ways. Mining windows have not been the subject of many studies, nor does an overarching catalogue exist. This incited the authors and the Centre for the Social History of Limburg (SHCL) to create the GLiM-project (Stained-glass windows and Dutch mines). The project focuses on compiling an online database of mining windows, starting with those in Dutch Limburg. This article introduces the GLiM-database and zooms in on three case studies: ‘Heilige Barbara’ (1932/1937) by Henri Jonas in Bleijerheide, ‘Eigenschappen van steenkool’ (1938) by Joep Nicolas for DSM, and ‘Het gezonde leven in Limburg’ (1954) by Charles Eyck for the Sanatorium Hornerheide.

Biografieën auteurs

  • Afra de Mars

    Afra de Mars (1997) is werkzaam als promovenda bij de Universiteit Maastricht en het Sociaal Historisch Centrum voor Limburg. Haar onderzoek gaat over de landschapsgeschiedenis van de Domaniale Mijn (Kerkrade) en diens voorgangers in de periode 1700 tot nu. Eerder studeerde zij geschiedenis aan de Radboud Universiteit (Nijmegen) en rondde daar ook succesvol de Research Master Historical, Literary and Cultural Studies af.

  • Judith Van Puyvelde

    Judith Van Puyvelde (1993) werkt als promovenda binnen het LIMES-project aan de Universiteit Maastricht. Ze behaalde in 2019 haar master kunstwetenschappen aan de KU Leuven. Haar promotieonderzoek spitst zich toe op ‘Atelier Glasschilderkunst F. Nicolas en Zonen, later Max Weiss (1855-1940/1968) uit Roermond in de context van de heropleving van de glasschilderkunst in de 19e en 20e eeuw in West-Europa’. Daarnaast werkt ze aan de inventaris van het archief van ‘Glasatelier Flos uit Steyl (1910-2017)’ als stageproject bij het Sociaal Historisch Centrum voor Limburg.

Downloads

Gepubliceerd

12-12-2023 — Updated on 24-05-2024

Nummer

Sectie

Artikelen

Citeerhulp

Een kleurrijke blik op een ondergronds verleden. (2024). Studies over De Sociaaleconomische Geschiedenis Van Limburg Jaarboek Van Het Sociaal Historisch Centrum Voor Limburg, 68, 80-111. https://doi.org/10.58484/ssegl.v68i18461